Tuesday, October 6, 2015

ROTI ARAB CICAH KARI AYAM

Kalau rasa tak tau dah nak buat apa untuk breakfast anak-anak, bolehlah mencuba resepi mudah buat Roti Arab.  pasti anak-anak sukakannya... tak der lah dia orang makan cereal sahaja... saya tak kata orang tapi saya sendiri lah ni... kadang-kadang buntu nak sediakan sarapan dia orang ni... cereal, mee goreng, maggi goreng, sandwich, nugget, habis dah tak tau nak buat breakfast apa lagi... So hari ni saya kongsikan resepi Roti Arab :

Bahan-Bahan:

1kg tepung gandum
2 cawan air
1/2 cawan planta 
3/4 gula pasir
1 biji telur
2 cawan susu tepung
1 paket yis
sedikit garam 

Cara-Caranya:

1.Kisar semua bahan -bahan di atas.  Biarkan selama 10-30 minit.

2.  Selepasa 30 minit, canai bulat leper sehingga habis. Biarkan selama 1/2jam sehingga 1 jam lagi. 

3. Panaskan minyak dan canai sekali lagi doh leper untuk dapatkan bulat yang lebih besar sedikit 

4. Kemudian goreng dengan menggunakan minyak masak satu persatu. Siram2kan minyak di atas doh supaya roti mula mengelembung. Bila dah mengelembung balik2kan dan goreng sampai garing. 

Untuk resepi kari ayam tunggu next entry saya . Nak cicah dengan apa pun tak kisah...Sedap di makan panas-panas. 
Maaf sebab gambar terlepas nak ambil haritu. nanti bila saya buat lagi insyaallah saya masukkan gambar saya punya pula yer. 


Kredit to kitchenjourney.blogspot.com



























No comments:

Post a Comment